Tuesday, November 20, 2012

Kucing pon taw sayang anak...

Sabtu lepas aku melepak umah shasha + arep kat Desa Tun Razak...sampai umh dia petang...parking keta siap2...terus naik umah masak..shasha masih keje...yg ade cuma arep sj...

mlm tu kami adik beradik terbongkang depan tv melayan AIM...esok plak..lepas sarapan...dlm tghari sikit kami pulang ke rumah...

msa tu hujan renyai2 baru mula nak lebat...nak dijadikan cerita...smpai kat umh aku mcm biasa la...mem besar duduk jek kat seat...driver yg kuar pg bukak pintu pagar...masuk dlm keta balik...then drive masuk porch...then kuar keta balik...pg bukak grill umah dan pintu umah..baru dia bukak pintu utk aku...

tp sblum dia buka pintu..dia intai2 bwh kereta bahagian depan...dlm hati aku berbisik..'sibuk no tgk kereta..takut sangat calar sikit' - maklumla..parking kat Desa Tun Razak tu sangat la crowded smpai parking pon berlayer2...

pendek kan cerita..pg esok ms nk pergi kerja (ISNIN)..kitorang terdengar2 bunyi meaw2...sangat kuat..mcm kucing tu dlm keadaan yg sakit..mula2 aku ingt kucing jiran sebelah yg selalu berak kat laman umh kitorang (thank u jiran)...tp lama kitorang makin xboleh tahan dgn ke 'meaw'an nye tu..aku cek2...sekali confirm tuan2 dan puan2...kucing tu dlm bumper depan kereta...2 hekor plak tuh..

kitorang siap berjalan sakan malam tu..makan2 kat Wong Solo Bangi without notice any kucing ade dlm bumper depan kereta..tp nasib baik dia duduk kat area selamat dlm bumper tu...anyway..si hubby kata malam tu mayb kitten tu tdo kot sbb langsung xdengar suara..and...yang dia intai2 kereta dia siang td sebenarnya sbb dia dgr bunyi kucing mengiaw...oh!...terasa berdosa disitu...sbb tuduh dia terlebih syg kereta..haha

nak harap kan si hubby amek kitten tu mmg xla..dia kan penggeli...last2 pergi school amsyar...teacher dia yg tolong kuarkan...ade 2 hekor baby kucing yg masih belum buka mata pon..comel!suke budak2 kat school..then teacher offer nk tlg jagakan sementara we all pg keje...

SELASA mlm..kami nekad hantar baby kitten tu balik ke Desa Tun Razak..sebelum tu kami feed dia dgn shrink ubat amsyar...minum air susu amsyar...Enfagrow langkah 3...haha...beriya2 kitten tu minum myb lapar...

smpi jek kat Desa Tun Razak tu..aku letak kotak bawah tangga..dengan harapan ade la ibu kucing datang..aku siap cuit2 kitten tu bg dia bangun tdo...suruh dia mengiaw panggil ibu dia...bila dia dah mengiaw tu..tetiba ade seekor kucing dtg dekat..tp dia mcm takut2..lepas 2-3 minit...kitorang pun beralih ke kereta..sbb si hubby kate..maybe ibu kucing takut nak amek anak dia sbb kitorg ade kat tepi...

tp subhanallah..the miracle part is...bila kitorang berjln ke kereta...nampak seekor kucing tengah cium2 bumper kereta depan si hubby...siap masuk kan kepala celah tayar lagi..beriya2 dia cium mcm mencari sesuatu...ms tu aku baru terfikir...warna bulu kucing tu sebijik warna ank kucing...putih...tompok hitam skit...sedangkan warna kucing pertama td..coklat2 hitam...

lepas 2 hari hilang anak...alhamdulillah...jodoh mereka kuat..agaknye kalau kucing tu pandai ckp..dah lama dia peluk aku and say thank u 1000 kali sbb pulangkan anak dia..serius aku yang nak menangis lepas tgk kucing tu masuk dalam kotak...jilat2 anak dia kemudian b.feed anak dia...oh..sungguh la tuhan tu maha berkuasa...dan binatang pon sayangkan anak...

paling kelakar...lagak amsyar masa aku bawa kotak anak kucing ke kereta...dia tunjuk kotak sambil menjerit ke ibu kucing yang sakan mencium bumper kereta...

'hei! ni anak kau...ni anak kau!!'.... oh anak ku...dia da semakin faham concept berkeluarga....

berbahagia la kamu ye sayang....

4 comments:

  1. Wah...comei =)
    Tapi kite xsuke bela kuching but sekadar pegang2 tu adalah =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye...dulu amy bela kucing..tp dah lama dah..now rs kekok plak pgg kucing..

      Delete
  2. memang...kucing yang xde akal pun sayang anak....ni kan manusia yg ade akal fikiran boleh pulak campak baby yg baru lahir dari tingkat 7...hilang akal...(xde kene mengene dalam ini blog..hehehe)

    aku rase mak dia dah 'em' kau suh jaga anak dia sementara dia nak cari bapak anak2 dia kot...hehehehe...

    ReplyDelete