Monday, February 13, 2012

i Love u Mak Ndak....

masa hari pertunangan aku...
ni suruh jangan amek gambar...

Susah rasanya mencari kenangan bergambar dgn arwah...arwah seorang yg sangat lembut tutur bahasanya...dia boleh dikategorikan sebagai tukang jahit keluarga...pakar dalam menjahit pelbagai jenis pakaian...utk aku sahaja memang dia banyak berjasa...jahitkan baju kurung, baju kebaya, baju mak tiri, baju kurung moden, baju nikah aku dan baju flower girl aku pon dia yg jahitkan...dan bayangkan itu semua adalah percuma dr ms aku kecil sampai la sekarang...sesungguhnya dia mmg sangat bermurah hati dan tidak pernah berkira....

Penyebab kematian terpaksa kami terima dgn redha...arwah terjatuh di depan rumah ketika mahu mengejar posmen...sebab nk pulangkan surat penyewa lama rumah Makde yg kebetulan belakang rumah Maktok....kerisauan dia tentang surat mahkamah yang mungkin akan mengistiharkan penama muflis ternyata akhirnya adalah pengakhiran jalan hidup arwah...Posmen yang dikejar pon ntah kemana dan tidak mungkin tahu orang yang mengejarnya telah pon arwah selepas lebih kurang 5minit terbaring di hadapan rumah...keadaan agak sempit (di kanan kereta...di kiri pula deretan pokok dedaun rimbun dalam pasu bunga)...jadi xada siapa yang perasan arwah terbaring disitu...sehingga la Maktok yang sedang memasak di Dapur menjengah kedepan....

Alhamdulillah..kami semua sempat balik sebelum arwah dikebumikan...dan aku sempat cium arwah dipipi 2 kali...sedih..tp apa boleh buat...tiada lg Nyda buat amsyar...arwah sangat sayangkan amsyar...terngiang2 gelak tawa dia melayan karenah amsyar...semoga makNdak damai di sana....

p/s:harap ini cuma mimpi...harap setiap kali balik umah Maktok ade Makndak buat air teh o panas dan jemput2...

5 comments:

  1. Semoga roh mak andak dicucri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman..al-fatihah buatnye...

    Pernah berangan nak hantar baju kat arwah mak andak tapi kesampaian...

    ReplyDelete
  2. insyaAllah...dia pergi tanpa di duga...masa kite entah bile?aku pon dah kehilangan tukang jahit professional...

    ReplyDelete
  3. Setiap Yang Hidup Pasti Akan kembali ke Penciptanya..Semoga Arwah di cucuri rahmat..

    ReplyDelete
  4. moga rohnya dicucuri rahmat... Amin...

    ReplyDelete